~salam pembuka bicara~

~salam pembuka bicara~

Monday, September 14, 2009

Biskut Tart dan Nenas




Pada musim perayaan ni, berbagai juadah dan kuih-muih menjadi hidangan…seolah-olah melepaskan kempunan nak makan macam-macam ketika berpuasa. Boleh nak makan tu, tetapi biarlah berpada-pada dan elakkan lah berlaku sikap boros dan berlebih-lebihan. Tibanya hari raya, amalan ziarah-menziarahi sanak-saudara dan rakan taulan menjadi adat tradisi masyarakat majmuk di Malaysia. Semestinya pelbagai aneka biskut menjadi hidangan. Tart Nenas antara biskut yang menjadi kegemaran rakyat Malaysia….kena cara hendak membuatnya, memang lah sedap=). Sebut sahaja Tart semua orang suka, tetapi nenas tak pula semua orang suka makan. Kenapa ya?. Nenas antara buah tropika yang mudah terdapat di mana-mana sahaja. Kisahnya Tart Nenas nie, berbagai rupa dan bentuk..ada yang roll, bunga dan lain-lain lagi. Ada sesetengah orang, sangat lah suka kuih Tart ni, kalau menjadi biskut di Aidil Fitri, jadi tak lengkap hidangan Syawal nanti, ermmm..betul ke?.

Okay lah..jom kita selongkari apakah keistimewaan buah nenas dan khasiatnya~~(Sumber: Majalah Mingguan Wanita September 2009)


Nama saintifik: Ananas Comosus/Pineapple(English)
Asal: Amerika selatan, muncul di Hawaii pada kurun ke-19(Kenapa Hawaii?, Nenas selalu di kaitkan dengan Hawaii kerana suasan Pantai di Hawaii dan jus nenas, terutamanya dalam filem-filem barat)

Khasiat:
1) Mengandungi vitamin, mineral, enzim yang berguna untuk membantu proses pencernaan(Enzim Bromelin) dan membantu mengekekalkan bentuk badan yang ideal kerana Nenas membantu proses metabolisme dalam badan.
2) Mengandungi lemak dan garam yang rendah
3) Kaya Vitamin C
4) Sumber komersial bagi asid askorbik, asid malik dan asid sitrik
5) Batang dan buah boleh digunakan untuk melembutkan daging.
6) Membantu proses penyembuhan luka dan mengurangkan pembengkakan atau jangkitan dalam tubuh.
7) Membantu keseimbangan keasidan dalam badan

8) Melegakan penderitaan pesakit Asma, Bronkitis, Pnemonia dan Sinustisis

9) Mengurangkan pengeluaran Asid gastrik yang berlebihan, anti radang, diuretik, membersihkan sel kulit mati, menggangu pertumbuhan sel kanser dan menghalang pembekuan darah

10) Menormalkan edaran haid(adakah mitos selama ini, nenas tak elok di makan untuk perempuan yang period?). Mungkin fakta sains ini membetulkan tanggapan bahawa nenas “tajam” dan tidak elok untuk tempod period.


Sesetengah orang tak boleh makan nenas terlalu banyak boleh menyebabkan sakit kepala dan menyebababkan alahan seperti gatal-gatal dan kulit menjadi merah. Untuk menghindari gejala ini, potong nenas dan rendamkan ke dalam air garam seketika. Sepanjang syawal ini,sebaik-baiknya kita mengamalkan pemakanan yang seimbang dan pastikan juadah yang di makan mengandungi khasiat dan nutrisi yang baik untuk keperluan kesihatan badan kita(“,).


No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails