~salam pembuka bicara~

~salam pembuka bicara~

Saturday, October 30, 2010

sadaqah


Dalam satu riwayat diceritakan , suatu hari Allah SWT mendatangkan seekor belalang emas yang hinggap di lengan baju nabi Ayub a.s. Tetapi baginda menepis lengan bajunya agar belalang tersebut jatuh. Lalu Allah SWT berfirman: "Bukankah Aku lakukan begitu supaya kamu menjadi lebih kaya?". Nabi Ayub a.s menjawab: "Ya Benar, wahai Yang Maha Pencipta!Demi keagungan-MU apalah makna kekayaan tanpa keberkata

Kisah di atas menegaskan betapa pentingnya keberkatan dalam rezeki yang dikurniakan oleh Allah SWT. Kekayaan tifak akan membawa erti tanpa ada keberkatan. Dengan adanya keberkatan, harta dan rezeki yang sedikit akan dirasakan cukup.Sebaliknya, tanpa keberkatan rezeki yang meskipun banyak akan dirasakan kurag dan masih berasa susah.

Agar rezeki yang Allah berikan kepada kita menjadi berkat, Rasullulah SAW menganjurkan kepada umatnya untuk memperbanyak sedekah.Sabda Baginda SAW: " belilah semua kesyukuran dengan sedekah".Dalam hadis lain, Rasulullah SAW menjelaskan "Setiap awal pagi, semasa terbitnya matahari, ada dua malaikat menyeru manusia di bumi.Yang satu menyeru, "Yah Tuhanku, kurniakan lah anti kepada orang yang membelanjakan hartanya kerana Allah."Yang satu lagi menyeru, musnahkanlah orang yang menahan hartanya".

Sedekah walaupun kecil tetapi amat berharga di sisi Allah SWT.Orang yang bakhil dan kikir dengan tidak menyedekahkan sebahagian hartanya akan merugi di dunia dan akhirat kerana tidak ada keberkatan pada hartanya. Jadi, tegasnya orang yang bersedekah sebenarnya adalah untuk kepentingannya.

Keutamaan sedekah bagi orang yang mengamalkannya:

1) Allah berfirman dalam Al-Quran bahawa Dia akan membalas setiap kebaikan hamba-hambaNYA dengan 10 kebaikan.Bahkan, dia ayat yang lain dinyatakan 700 kebaikan."Pancinglah rezeki dengan sedekah"

2) Sedekah menolak bala.Rasulullah SAW bersabda: "Bersegeralah bersedekah, sebab bala tidak pernah mendahului sedekah."

3) Sedekah dapat menyembuhkan penyakit.Rasulullah SAW menyatakan: "Ubatilah penyakitmu dengan sedekah"

4) sedekah dapat memanjangkan umur, Sabda Rasulullah, "Perbanyaklah sedekah, sebab, sedekah boleh memanjangkan umur.

Mengapa semua itu boleh berlaku? Sebab, Allah SWT mencintai orang-orang yang bersedekah.Kalau Allah SWT sudah mencintai seorang hamba-NYA, maka tidak ada perkara yang tidak boleh di selesaikan, tidak ada permintaan dan doa yang Allah tidak makbulkan, serta tidak ada dosa yang Allah tidak ampuni, dan hamba tersebut akan meninggal dalam keadaan husnul khatimah..Kekuatan dan kekuasaan Allah jauh lebih besar dari persoalan yang di hadapi oleh manusia.Kalaulah manfaat sedekah bagitu dasyatnya, adakah kita masih belum juga tergerak untuk mencintai sedekah?..


1 comment:

  1. This process might be creatively in fact perfect. Every single one from any decorations are actually desired in plenty of legacy of music talents. You ought to application a lot.Charity Online

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails