~salam pembuka bicara~

~salam pembuka bicara~

Wednesday, December 23, 2009

Perkampungan Menara Gading 2009

     Pada 19hb-20hb Disember 2009, ABIM daerah Padang Terap telah menganjurkan Perkampungan Menara Gading yang pertama kali di anjurkan di daerah ini PMG ini di sertai oleh 33 org peserta daripada 3 buah sekolah, SMK Dato’ Syed Ahmad, Maktab Mahmud Padang Terap dan SMA Al Khairiah yang terdiri daripada lepasan SPM 2009. Belantara Elit yang terletak di Kampung Genting Palas ,Kuala Nerang menjadi tempat pilihan untuk PMG kali ini.

      Alhamdulillah, kemudahan yang di sediakan amat baik dan selesa. Antara objektif penganjuran program ini adalah untuk memberi pendedahan tentang menjalani realiti kehidupan sebagai seorang mahasiswa, peserta di beri kesedaran tentang pentingnya menuntut ilmu, jika gagal untuk mendapat tempat di mana-mana Institut Pengajian tinggi selepas mendapat keputusan SPM nanti tidak bermakna ini ialah penamat kepada mereka untuk mencapai cita-cita untuk menjejakkan kaki ke menara Gading.

        Selain itu juga, peserta di beri pendedahan tentang keseimbangan antara pelajaran dan aktiviti di luar kuliah, terutama penglibatan di dalam Persatuan atau jemaah. Modul yang di jalankan juga memberi penekanan tentang partisipasi mahasiswa di dalam masyarakat secara amal jama’ie. Matlamat yang jelas dan perancangan masa depan amatlah penting untuk mencapai cita-cita yang di impikan. Pendaftaran program bermula pada pukul 11pagi dan seterusnya peserta di berikan taklimat mengenai kem dan perjalanan program selama dua hari satu malam ini

     Peserta di bahagikan kepada empat kumpulan dan setiap kumpulan di kendalikan oleh seorang fasilitator. Terdapat 3 Modul LDK yang telah di tetapkan, LDK 1; Taaruf & Mind Setting, LDK 2; Realiti Kehidupan Mahasiswa, LDK 3; Adakah aku sudah bersedia?. 



Menggunakan kemudahan yang di sediakan di kem untuk aktiviti riadah di sebelah petang.

Kerjasama di dalam kumpulan amat lah penting...jalinan ukhuwah pun bertaut...=)


Selepas LDK 3 yang di adakan secara mass..aktiviti seterusnya..jagung & sosej bakar...=)



     Slot pemantapan Aqidah merupakan sesi tambahan pada hari Ahad dan dikendalikan oleh Ustaz Abdullah Din..pengisisan modul melalui kaedah perbandingan agama ini sangat menarik kerana peserta di dedahkan pengenalan tentang agama Kristian dan Islam. Majlis pentup PMG’09 oleh Ustaz Hafiz Mustafa Lubis, YDP ABIM Negeri Kedah pada jam 12 tengahari. Alhamdulillah selesai sudah program Perkampungan Menara Gading pada kali ini. Insya Allah semoga, program seperti akan di jadikan program tahunan untuk ABIM Pdg Terap pada masa akan datang. Program susulan akan di laksanakan untuk memastikan peserta berasa seronok dengan ukhuwah yg terjalin dengan ABIM Pdg Terap. Sekaligus, mereka di antara belia-belia Islam yang akan bersama-sama membantu dan menyumbang gerak kerja dakwah..misi rahmatan lil’alamin di daerah Padang Terap khususnya dam amnya di Negeri Kedah Darul Aman ini. PERSIDA-ABIM Kedah akan menganjurkan program MENARA (program susulan) peringkat negeri yang di adakan dengan kerjasama peserta-peserta daripada ABIM- Perlis..insya Allah..moga di permudahkan segala urusan dan perancangan..

       Sekalung penghargaan di berikan kepada Urusetia dan fasilitator yang terlibat, YDP ABIM Pdg Terap...Ustaz Abdullah Din, Ustaz Hafiz Mustafa Lubis yang sudi meluangkan masa menghadiri ke PMG’09 ini dan seterusnya adik-adik peserta yang menjadi insan terpilih menyertai program pada kali ini...syukran Jazilan, Semoga impian dan cita-cita menjejakkan kaki ke Menara Gading akan di kecapi..insya Allah..

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails