~salam pembuka bicara~

~salam pembuka bicara~

Monday, March 21, 2011

Kisah di sini...



Sesuatu yg tak di jangka apabila Opsyen KPLI PAI IPSAH semuanya di tempatkan luar negeri Kedah.Hanya BA mendapat penempatan di kedah.Pada tahun ini BPG telah melakukan perubahan yg besar utk penempatan.Kami perlu bersedia berkorban tenaga, masa dan RM utk bersedia berada di mana2 shj.apatah lg dalam tempoh KDC ini...

21hb Feb 2011...Hari pertama aku melapor diri di Sekolah Kebangsaan Lelaki Methodist Sentul, KL..

Alhamdulillah..semuanya berjalan dengan lancar, Guru Besar tidak hadir ke sekolah pada hari pertama aku.Jadi, GPK 1 & GPK HEM..membantu dan memperkenalkan kepada pelajar-pelajar dan guru-guru.
Pabila kaki pertama kali melangkah masuk, ingatkan ramai la jugak pelajarnya.Rupa-rupanya..anak didik di SKLMS hanya 95 org..majoriti Melayu, dan 1/3 nya adalah berbangsa India.



Guru2 dan staf bukan guru hanya 20 org. Walaupun, jumlahnya yg kecil, tapi cabaran mendidik dan mengajar murid lelaki amat berbeza jika di bandingkan dengan sekolah yg bercampur lelaki dan perempuan. Mereka lebih suka bermain dan cepat bosan di dalam kelas.Jadi, mulai saat ini, aku perlu kreatif untuk memudahkan proses P&P dalam kelas{cabaran gak tu}..Minggu pertama, GDL (Guru Dalam Latihan), tidak di benarkan mengajar kerana perlu menyiapkan MOS (Minggu orientasi Sekolah), tetapi di sebabkan kekosongan seorang guru jQAF,aku terpaksa menggantikan kelas Kak Nodi yang 3 bulan cuti bersalin.Kelas BA & Pemulihan jQAF...dari tahun 2-5. Persiapan rohani, ilmu dan jasmani harus di pertingkatkan..insya Allah..moga Allah permudahkan.


Kerja dan tugasan pensyarah IPG juga perlu di siapkan. Cuti sekolah bulan 3 ni akan bermula miggu interaksi yang pertama.masih ada tugasan yg masih belum di siapkan dan masih ada modul2 yg perlu di baca sebelum kuliah bermula.Kepada sahabat-sahabat IPSAH, dan shbt2 IPG 1 Msia.. kuatkan semngat dan tanamkan jiwa pendidik di hati kita...betulkan niat, jgn mudah mengalah, sesungguhnya tugas sebagai murabbi ini mulia..biar di mana pun kita ditempatkan..redha dan berbaik sangka kpdNYA..pasti ada ujian dan hikmahnya.DIA mengetahui apa yg terbaik utk kita..(^_^).
"ya Allah, Engkau berilah kami kekuatan dan permudahkan sgalanya"

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails